Kita Sudah Kesuntukan Masa | Belog Ohsem

Jom selongkar

Monday, October 18, 2010

Kita Sudah Kesuntukan Masa


Seram pulak bila tengok poster gini. Dah terbayang aku tenggelam timbul jika kutub utara, kutub selatan cair bila sampai masanya nanti. Atau boleh juga disebut sebagai petanda besar kiamat?


5 fakta menarik yang aku nak kongsi dengan u ols tentang global warming. Aku sedut bulat-bulat dari news.nationalgeographic.com. Tak berani nak translate takut nanti jadi lain maksudnya.

• Average temperatures have climbed 1.4 degrees Fahrenheit (0.8 degree Celsius) around the world since 1880, much of this in recent decades, according to NASA's Goddard Institute for Space Studies.

• The rate of warming is increasing. The 20th century's last two decades were the hottest in 400 years and possibly the warmest for several millennia, according to a number of climate studies. And the United Nations' Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) reports that 11 of the past 12 years are among the dozen warmest since 1850.

• The Arctic is feeling the effects the most. Average temperatures in Alaska, western Canada, and eastern Russia have risen at twice the global average, according to the multinational Arctic Climate Impact Assessment report compiled between 2000 and 2004.

• Arctic ice is rapidly disappearing, and the region may have its first completely ice-free summer by 2040 or earlier. Polar bears and indigenous cultures are already suffering from the sea-ice loss.

• Glaciers and mountain snows are rapidly melting—for example, Montana's Glacier National Park now has only 27 glaciers, versus 150 in 1910. In the Northern Hemisphere, thaws also come a week earlier in spring and freezes begin a week later.

Kalau nak baca fakta lain boleh kelik sini.


Sudah bersediakah kita?


<< NANG kalau suka! Tqvm :)



9 comments:

E.d.Y said...

dunia dah nak kiamat

Azman Roslan said...

kena duduk atas klcc la cam ni..

tengkorakemas said...

seperti mana kita tidak menyedari pergerakan bumi berputar, seperti itu juga kita tidak menyedari aras laut semakin meningkat...

Sylarius said...

Pasal global warming ni, kebetulan pulak aku baru je habis nonton filem dokumentari, The Great Global Warming Swindle.

"THE ICE IS MELTING. THE SEA IS RISING. HURRICANES ARE BLOWING. AND IT’S ALL YOUR FAULT.

“SCARED? DON'T BE. IT'S NOT TRUE."

ardinihumaira said...

tu la kan dear...
kena tingkatkan amal ibadat... yang penting, kemusnahan bumi (kiamat) akan berlaku pada bulan Ramadhan, hari jumaat... sama2lah kita persiapkan diri

ard said...

kt sini sgt lah panas T________T

Faiz said...

kalau dah mcam nie jgn nak slhkn bumi kejam..tp manusia sendiri yg menyebabkan bumi ini kejam...

gnesop.com said...

dunia dah peringkat akhir..
sbb tu byk kes bencana alam kita lihat.. :)

nurezzat said...

banyak bencana alam berlaku disebabkan kegiatan manusia.. mencipta pelbagai teknologi.. mengubah landskap (menebang hutan), mengubah ciptaan tuhan... kesannya, kesian kat bumi..