Renovasi R4T & Pesanan untuk Blogger | Belog Ohsem

Jom selongkar

Friday, June 25, 2010

Renovasi R4T & Pesanan untuk Blogger


Aku pernah terbaca satu kes berat mengenai gambar yang digunakan tanpa izin sampai melibatkan maruah seorang blogger tercalar. Kecoh sebentar dunia blogging Malaysia sebab kes ini melibatkan seorang lagi blogger so called FAMOUS. Ekceli kat mana-mana pun kita publish gambar kena ada watermark tak kiralah di Facebook ke, twitterphoto ke, atau di papan notis sekolah sekalipun. Sebab apa? Anda boleh fikir sendiri akibatnya jika gambar milik anda itu disalah-guna.

Aku sudah lama amalkan letak watermark ini tetapi sekadar meletakkan link blog segedabak mungkin dengan font kesukaan. Dalam hati sudah pasang niat nak buat watermark yang lebih cun dari itu, apakan daya aku tidaklah kreatif mana. Sehinggalah semalam, Dni ada mention yang beliau sudah pun ada watermark comel yang ditempah khas dari satu blogshop. Cantek woh!

Tanpa melengahkan masa dengan mood kepoci aku klik ke link yang Dni bagi. Klik sana, klik sini dan setelah 15 minit membelek akhirnya pencarian watermark aku pun berakhir. Aku pilih design yang simple tetapi sedap mata memandang. Meh tengok mana satu yang aku berkenan:

Ini sample gambar yang disertakan sekali dengan design watermark pilihan aku. Terima kasih tuan kedai :: b i z z o n l i ne :: Macam yang Dni cakap, servis beliau memang mantap dan peramah orangnya. Tak sampai 1/2 jam sudah dapat tempahan aku siap dengan 3 warna yang berbeza mengikut kesesuaian gambar yang aku nak guna nanti. Oh! berbaloi-baloi. Murah pun murah u ols. Babai link blog gedabak dan font kesukaan, selamat datang watermark garang simple tapi cute!

Ye betul. Gambar dari Google Image ;)

Okeh, sekarang aku nak sampaikan satu pesanan untuk pengunjung R4T. Banyak hal sebenarnya yang belum memenuhi kehendak aku di blog kesayangan ini. Selain watermark, aku juga sangat mahu comment box sejibik macam di kak jie dan RM. Nampak kemas sebab author comment ada di bawah readers comment. Semalam aku tweet request kepada kak jie macam mana nak buat author comment lagu tu? Beliau cakap itu adalah plug in Wordpress.

Pagi ini pula aku dapat direct message di twitter dari kak jie. Beliau ada bagi dua link untuk tutorial buat reply comment. Terima kasih kak jie, terharu betul ni. Ekceli aku memang sudah buat reply comment tersebut namun masih belum memenuhi selera aku. Isshh.. tak pelah. bersyukur dengan apa yang ada.

Oleh kerana nak mantain keanggunan belog, dengan rasminya diisytiharkan selepas dari entri yang sedang anda tatap ini aku hanya akan reply komen berunsurkan soalan sahaja. Jangan pula kecil hati aku tak balas komen ye. Don't worry be happy. Aku akan singgah di blog anda dan tinggalkan komen sebagai tanda penghargaan. Deal?

Adeh, nak kena babai blogspot dek kerana tertawan dengan plug in WP? Nehi..nehi.


13 comments:

Anonymous said...

kalau semua gambar kat fesbuk ada watermark jadi tak lawa lah pulak kan? hurm

Mrs. Q! said...

@fndrocka
jgnlah letak watermark sebesar alam
boh yg kecik comey lote je~
demi keselamatan apa salahnya kan?

Eya Eybizz said...

btl tu,letak watermark sekadar nk tnjuk yg tu hak milik kite kan..hehe..

mekaseh ye Kie-yu..
curik link ni yep.

ardinihumaira said...

yeay! dah ada watermark.. hehe.. seronok kan.. makin bersemangat nak tempek gambo.. ;p dni letak besar gedabak kat gambar nuff seab dni dah kenal pasti beberapa blog suka crop gambar buffered earnings dan dia blurkan tempat nama blog, jadikan tu macam buffered dia.. cam tak best kasi orang menipu.. lagi pon watermark ni ikut nak letak cmana asalkan tak mengganggu gambo tu. kalo letak besau gedabak kat gambo ada muka memang la hancusss sangat jadinya gambo tu hik3 ;p... kalao tengok media malaya, satu gambar tu penuh watermark tapi masih cantik dipandang.. jadi, letak je ikut kreativiti asalkan tak sakitkan penglihatan orang tengok gambo tu kan Kie-yu ;) heheh.. panjangnya dni bebel. ni kes tak minum kopi kot. okeh.. nak pegi minum kopi skang juga. lalalaala ^__________^

MaryamJamilah said...

hehheh.. macam2 hang ni.
oh. RM bukan pakai comment box
intensedebate ke?
cube la try. :)

Kaizen Shinobi.com said...

oooo... aq dh lme x ltak watermark... ngee~

gnesop said...

sop guna software watermark..
boleh letak dan terus resize gambar..mudah dah senang..
bab design mmg byk kat software boleh buat tp sop pilih simple dgn masukkan link adress cukup..

Hellioz said...

deal
gyahahahhah~

Atika Ramlan said...

RM guna WP plugin + ComLuv. tu yg best sgt tu..
nape tak guna IntenseDebate+Comluv utk blogger?

n i'm looking 4wd utk watermark gak. nk try buat sndiri dulu kot

sukiminna said...

letak watermark gambar jadi buruk. xletak kang takut orang curik wat harta atau wat xsnonoh lak.
dilema dilema

Kujie said...

dah ada watermark tapi tak pernah letak, kenapa entah..suka guna photoscape je...

bila nak pindah? kak jie nk sediakan lori..hehe

Mrs. Q! said...

@Kujie
hee. sayang benau la kt dak blogspot ni kak
tggu la sampai seru nnt

fiD said...

watermark agak pentingkan... mengelak orang manipulasi picture kite... kalau wp pula, takut orang guna, then habislah bandwidth kite tu...

ermmm, kamu nak pindah ke wp ea? gud luck ye... settings follower tu betul2... takut hilang nanti, menyesal. =)