Tutorial Petak Iklan di Blog | Belog Ohsem

Jom selongkar

Sunday, August 29, 2010

Tutorial Petak Iklan di Blog


Ramai blogger yang request daripada aku tutorial untuk buat petak iklan di blog masing-masing. Aku memang ada pasang niat nak buat tutorial tapi asyik lupa memanjang.


Sumber: seowebdesigncompanyindia.com

Ekceli aku pun mencari jugak tutorial ini tapi tak jumpa sampailah aku buat sendiri menggunakan kekdah try & error. Aku guna HTML biasa je dan hari ini aku nak kongsikan dengan u ols. Meh sama-sama cekidout macam mana nak tepek petak/ruang iklan di blog masing-masing.


1. Reka/design petak iklan mengikut saiz yang diinginkan menggunakan photoscape, photoshop atau apa-apa software yang dok ada dalam pc/lappy masing-masing. Contoh petak iklan di R4T yang sedia ada macam gini:

Photobucket Photobucket Photobucket

2. Kemudian uploadkan gambar petak iklan tersebut ke photobucket/image shack atau laman web hosting gambar lain untuk mendapatkan URL gambar tersebut.

3. Tambah widget HTML dan masukkan kod di bawah:



Nota:
  • Gantikan dengan [a href=] dengan url etnri iklan anda
  • Gantikan dengan [img src=] dengan url gambar petak iklan anda
  • &nbsp adalah kod untuk menjarakkan antara kedua imej. Gunakan jika perlu.
  • Letakkan kod HTML tadi mengikut bilangan petak iklan yang u ols perlukan. Kalau nak 3 petak boh kod yang sama 3 kali pada widget HTML tadi.
4. Dah puas hati? Save dan letakkan widget HTML pada mana-mana bahagian blog anda untuk dijadikan tapak iklan.

Selamat mencuba!



No comments: