Pengurusan Marah yang 'Cool' | Belog Ohsem

Jom selongkar

Saturday, August 7, 2010

Pengurusan Marah yang 'Cool'


Aku memang gagal bab ini. Kalau sudah marah memang macam orang hilang akal, lepas marah tu menyesal tak hingat dengan perangai buruk sendiri. Macam mana nak ubah pun tak tahu dah.

Perasaan marah yang melamapau-lampau adalah tidak baik untuk kesihatan. Ini berkait rapat dengan kesihatan mental. Mintak jauhlah terkena penyakit mental dengan sifat marah aku yang over tu. Macam-macam penyakit lain pun boleh hinggap. Bahaya woh!

Aku buat research mengenai macam mana nak atasi masalah marah tersebut. Ada beberapa cara yang mungkin baik untuk aku amalkan. Antara teknik yang boleh aku cuba:
  1. Meluahkannya
  2. Menahannya
  3. Menenangkan diri
Selalunya aku guna teknik yang nombor satu tapi cara aku luahkan tak senonoh sikit. Taknak la habaq. Malu. Hee. Untuk teknik kedua tu memang aku kurang amalkan. Mana boleh tahan woh. Kalau dah marah aku meletop masa tu jugak. Tak senonoh kan?

Teknik ketiga tu agak menarik. Meh aku tunjukkan satu contoh:


Apa macam..ada bran nak cuba? Hee. Aku melawak je lah. Kepada isteri-isteri yang membaca jangan contohi Mrs. Wife ni. Tak cium bau syurga nanti tau.

Jom dapatkan informasi lebih lagi tentang pengurusan marah di Portal MyHEALTH. Selongkarlah cukup-cukup sebab banyak ilmu lain juga di sana.

Moh nasihatkan aku macam mana nak buang peel tak senonoh ni.

Blog Pilihan Hari Ini

Entri Twitter + ChurpChurp = $$$ : "apa tu churp2? huhu.. akaun twitter ada, tp x aktif sgt..malas nk bkk " - bARdbOO



No comments: