Aku Seorang Spy a.k.a Mystery Shopper | Belog Ohsem

Jom selongkar

Saturday, July 3, 2010

Aku Seorang Spy a.k.a Mystery Shopper


Al-kisah.. (toiyibbb) semalam aku dapat panggilan dari orang Key Ell yang menyatakan aku terpilih untuk menjadi salah seorang Mystery Shopper (MS) bagi zon Johor Bahru. Ekceli, aku baru tahu wujudnya makhluk MS ini di alam nyata, aku ingat ada dalam game Dinner Dash je. Err..sebelum terjebak dalam dunia blogger aku memang haruk main game ni.

Terima kasih kepada cik Dahlia yang ranking blognya fulamak! tinggi mencakar langit woh. Beliau ada buat satu entri mengenai jemputan untuk menjadi mystery shopper dan kerana entri ini juga aku mendapat panggilan dari Key Ell tersebut. Tak sangka sangat terpilih sebab aku sendiri sudah lupa bila isi borang.

E-mail jemputan kahwin MS

Orang Key Ell itu memperkenalkan diri beliau sebagai Ms.Shy dan beliau adalah salah seorang staf di CRCG Sdn. Bhd. Kepada anda yang masih blur-blur mengenai MS ni, boleh klik link dan baca segala info yang ada di sana sebab sudah baca confirm faham. Kalau rasa berminat nak join boleh isi online form.

Malas nak kelik? Meh aku copy paste sikit tentang MS:

'The aim of Mystery Shopping is to provide business information on customer service improvement. This objective can be achieved by providing information on the operations and the quality of service it is providing. Mystery shoppers posing as normal customers perform specific tasks—such as purchasing a product, asking questions, registering complaints or behaving in a certain way – and then provide detailed reports or feedback about their experiences. Mystery Shopping allows you to look through the eye of the customers and therefore your company is able to improve customer experience and to improve customer service awareness. Mystery Shopping can cover the client’s own organization, intermediate agents or competitors.' - What can Mystery Shopping do for your brand?


Imej di copy dari sini.

Bahasa mudahnya, MS ni ala-ala spy juga. Ada misi yang harus dijalankan dan perlu hantar report kepada ketua masing-masing. Aku memang suka buat kerja macam ni sebab boleh dapat banyak pengalaman ;) Untuk task pertama aku ditugaskan untuk spy sebuah restoran makanan segera yang agak terkenal, adik beradik dengan Kenny Rogers tapi lain mak lain bapak. Kos untuk makan-makan, tol, parking adalah ditanggung beres oleh CRCG Sdn. Bhd. Siap boleh bawa seorang kawan atau beberapa orang kawan selagi tak melebihi bajet yang telah diberi. Ouh yes! haruslah aku ajak kekanda. Hee.

Aku rasa tugas ni boleh dikatakan mudah sebab checklist sudah disediakan dan aku hanya perlu pastikan apa yang ada dalam checklist betul-betul wujud di restoran tersebut. Keseluruhannya ada 12 bahagian yang perlu aku pantau dan beri komen.

Imej di copy dari sini.

3 perkara penting yang aku kena buat untuk dapatkan payment / claim:
1. Hantar checklist dengan laporan melalui online 12 jam selepas sesi spy-menyepai
2. Ambil 3 gambar iaitu gambar depan outlet, gambar staf yang melayan aku dan gambar manager outlet berkenaan.
3. Resit restoran, tol dan parking.

Ms. Shy habaq, ada 2 task untuk sebulan. 1st half (1-15hb) adalah task untuk Weekend Dinner dan 2nd half (16-30/31hb) adalah task untuk Weekday Lunch. Kali ini aku buat Weeknd Dinner dan lokasi yang di tuju adalah Pelangi Leisure Mall. Jaga-jaga cik Salmah!

Tambah lagi tag baru di R4T - Mystery Shopper Diary. Segalanya tentang 'Aku Seorang Spy a.k.a Mystery Shopper.

Ada yang pernah join MS? Nak bagi pendapat? Sila tepek di kotak komen.


15 comments:

suhaisweet said...

Nice..Don’t miss my latest..very useful Check Here

Kaizen Shinobi.com said...

kne pakai duit sendiri ke?

ke bleh refund balik? hehehe

dan pastuh? dapat gaji x? mcm best... haha

Mrs. Q! said...

@KaiZeN SHiNoBi
yup, kena pakai duit sendiri dulu
boleh refund
tu sbb dia mintak resit

tgk job jugak la
biasa restoran dpt mkn free je
if pegi spy bank dpt la RM30 satu outlet~

smallkucing said...

belanje no limit ke? kalau camtu syok le

Mrs. Q! said...

@smallkucing
unfortunately, have limit ;)

Azman Roslan said...

bestnya dapat jadi spy.. nak mohon jadi spy gak la...

ardinihumaira said...

kie-yu! dni makan kfc dengan mc d hari tu lebih kurang cemni la.. cuma tak kena snap gambar.. tang caj2 dan resit tu kena serah pada kompeni.. hehe.. sonot kan? tiap2 bulan ada task.. :) makan free! ;p

Mrs. Q! said...

@ardinihumaira
dni join company mana punya?
mmg sonot mkn free!

Hellioz said...

xpaham gwa mende2 gini
gyahahahah~

Kaizen Shinobi.com said...

waaa.... kne ade modal lak? T.T xpe r... aq xde modal... hahhahaha

honey amour said...

huhu..kalau kat sabah nih leh join ke..ke kat semenanjung jer ada benda nih..?

Kujie said...

wah bestnya.... seksi meksi mcm Lady Bond ke?

Mrs. Q! said...

@honey amour
err..tak sure la sis
nnt aku tnye kan eh?

@Kujie
kihkihkih..
Lady Bond pakai bju kurung seksi tak kak jie?

adie said...

baru tahu pasal ni.ade ek? hmmm.. kalu buat skerat jalan camne?

FeeQ said...

Did u get paid for it?