Resepi Kuih Dangai Kini Di Hujung Jari | Belog Ohsem

Jom selongkar

Monday, July 19, 2010

Resepi Kuih Dangai Kini Di Hujung Jari


Ceh! Tajuk entri memang tak nak kalah. Macam expert memasak jee gayanya. Saja nak feeling ala-ala chef sesekali. Boleh kan?
Hee.

Culik chef gemuk di sini.

Blogger mana yang selalu popet-potpet kat mukabuku mesti perasan aku pernah tepek status mana nak cari kuih dangai. Susah benau nak cari kuih tradisional ni padahal nak buatnya punyalah senang tahap gaban. Betul tak tipu woh.

Ekceli bakal mak ehem-ehem aku yang teringin nak makan kuih ni. Ouh, sebelum terlupa aku nak ucapkan terima kasih kepada semua blogger yang mendoakan kesihatan mak kekanda lepas aku
kepoci pasal sakitnya bulan lepas. Alhamdulilah, sekarang beliau dah beransur pulih seperti sedia kala berkat doa anda.

Berbalik kepada cerita kuih dangai jutaan terima kasih diucapkan kepada pengantin baru merangkap ex-officemate aku, Mrs. Fansuri kerana telah volunteer menjadi tok guru aku untuk buat kuih dangai ni. Semalam aku tak berblogwalking sebab bertapa di rumahnya menuntut ilmu.


Tu dia tangan pengantin baru dok menguli mencampurkan bahan-bahan. Aku ada kat tepi jadi co-chef sambil snap gambau. Hee. Nak sediakan bahan tak sampai 5 minit tapi yang buat lecehnya kena tenggek bahan tadi tu atas dapur arang (kalau nak rasa ori) dan agak berjanggut juga nak tunggu masak.

Sambil tunggu kuih dangai masak, apa lagi sesi potpet-potpet pun bermula. Sudah lama tak berjumpalah katakan. Lepas jadi suri rumah ni beliau ada buat business kecil-kecilan di rumahnya. Kalau sesiapa yang berminat nak beli frozen food boleh contact aku. Dapat harga baik punya tau. Pilihannya adalah donut yang memang lembut giler, karipap inti kentang @ daging @ sardin yang isinya tak kedekut langsung ! (aku dah try ngap). Memang puas makan & berbaloi-baloi.

Eh.. bau hangit semacam la! Tak sedar kuih dangai yang ada atas dapur bila dah mula bergosip, nasib baik tak hangus u ols. Kuih sudah siap meh reramai tengok Dangai made in Johor:
Memang tak sama langsung dengan kuih original sebab tak guna acuan yang sebenar pastu tenggek atas dapur gas. Kalau orang Kedah tengok ni mesti kena gelak sakan punya. Wakaka. Walaupun rupa dia macam tu tapi rasanya pehhh memang terbaik ok. Don't judge a book by its cover bak kata omputeh. Banyak pulak aku membebel.

Aku malas nak tepek resepi sebab sudah banyak blog yang buat jadi aku bagi link je. Picit jangan tak picit ok? Nak tengok rupa original kuih dangai pun ada kat link tu.

Mak kekanda sudah rasa semalam. Komennya rasa masin terlebih. Hee.

Blog Pilihan Hari Ini

Entri Lensa Buruk, The Contest : "kalau pakai kamera 'kodak' bole tak?" - Sylarius


10 comments:

ardinihumaira said...

wahhh... pandai buat kueh ye.. nyum3.... ^__^ kasi dni sikit nak try... mesti sedap ;)

Norasikin said...

Suka mengkaji resipi

MaryamJamilah said...

Tak pernah dengar name kuih ni. lagi pulak nak masak. heee.. fail bab memasak ni. tapi kalau tak kekanda tak sayang kan? :p

Sharinginfoz said...

bagi le sini sikit

Nabiel said...

dgo cite owg jhr mmg pndi msk yea?
hehehehe=P

Syafinas said...

hohoho...tgok rupa mmg terpk2 kuih apa la ni..last2 search kat yahoo..jumpa..FIL nya fabret ni...

adie said...

aku 1st time makan kuih tu kat kedah aa. sedap juga.

bentuk apapun tak kisah,janji boleh telan kan.

~~Sue eLLa~~ said...

boleyh lar tempah yerhhh..hehehe..

NSFM said...

kie-yu, kuih dangai tu rasenye macam mana? 1st tyme dengar ni. :))

¶A.K.I¶ said...

wa!!
buat kuih..
rajinnyee...
pektis utk raya ea....
hehhe