IntenseDebate: User Friendly Widget | Belog Ohsem

Jom selongkar

Monday, July 26, 2010

IntenseDebate: User Friendly Widget


Akhirnya aku jumpa juga kotak komen seperti yang diidamkan. Nama kotak komen itu ialah IntenseDebate (IDC). Beliau sangat memikat hati sebab aku boleh reply semua komen dengan cun!

Kelebihan jika u ols guna IDC ni dapat bagi backlink kepada blogger yang rajin komen. Barulah si pengkomen rasa bahagia je nak tepek komen ye tak?

Selain tu template komennya kemas dan mudah guna. Kepada pengkomen tegar sekalian ada masalah tak sepanjang u ols komen via IDC ni? Loading lembab ke, komen tak muncul ke cepat habaq tau.

Lepas install IDC ni aku hadapi satu masalah yang boleh dikategorikan sebagai serius jugaklah. Semua yang singgah dok tanya celah mana mau tepek komen? Link nak komen di manakah? dsb.

Godeh punya godeh rupanya aku kena buang satu step dalam tutorial nak install IDC ni. Mungkin sebab template yang aku guna ni lain pesen kot.

Sebelum godeh tu aku ada post satu thread di forum GB. Tak sempat blogger lain jawab aku dah temmui jalan penyelesaiannya.

Di situ juga ada request dari Dark Half bertanyakan tentang camno nak install commentluv dalam IDC. Ekceli aku pasang IDC ni pun tak sampai seminggu lagi. Aku dah janji nak bagi tutorial ikut apa yang aku tau je la. So here it goes:

1. Memula sila log-in untuk mulakan operasi. Sudah?

2. Kemudian jemput kelik ke setting seperti dalam gambarajah di bawah:

3. Lepas tu kelik pula Plugins dekat sebelah kiri sidebar dan anda akan nampak macam ni:

4. Akhir sekali klik pada perkataan 'Activate' di bahagian action sebelah commentluv yang dalam bulatan tu. Aku dah activatekan so option tinggal deactivate lah. Bila-bila masa tak mau boleh je singkirkan dak Commentluv ni. Jangan risau.

5. Itu sahaja. Hee.

Betul ke tutorial ni yang ekau nak Dark Half?

Blog Pilihan Hari Ini

Entri Warkah untuk yang Tersayang : "berbakti selagi mereka masih hidup....serta juga setelah mereka tiada... " - princeduyong


No comments: