IMGLAD. Ok ke tak? | Belog Ohsem

Jom selongkar

Tuesday, June 1, 2010

IMGLAD. Ok ke tak?


Dari kotak Soal Jawab

Siapa punya soalan ni? Angkat tangan. Kenapakah cik kak / cik abang tak letak link, dah aku tak dapat nak trace tau.

Ok, soalannya bertanyakan mengenai program IMGLAD yang aku pernah sertai dulu. Mungkin sebab beliau ada terbaca entri ini. Almaklumlah, in-take untuk bulan Jun 2010 dah pun nak bermula.

Kalau anda nak tahu details sehingga ke lubang cacing, tolong picit link ini. Sekarang aku nak cerita berdasarkan pengalaman peribadi dan harus diingatkan pandangan aku mungkin tak sama seperti orang lain yang turut sama ikuti program ini. Rambut sama hitam, hati lain-lain ye tak?

Ekceli, mereka buat temuduga terbuka untuk graduan-graduan universiti yang sedang mencari peluang pekerjaan. Aku dapat tahu mengenai program ini melalui iklan di akhbar tempatan. Selain itu, aku juga mendaftar di laman web rasmi IMGLAD untuk kemasukan sesi Januari - Mac 2010 (batch ke-2). Sebelum nak sertai program IMGLAD, anda akan ditemuduga dengan beberapa peringkat atau dikenali sebagai Screening Day. Semuanya dibuat dalam satu hari.

Semasa screening day, aku isi borang pendaftaran dan terus dapat surat diterima masuk program. Mereka juga adakan sedikit brief untuk program ini secara keseluruhannya. Sepatutnya ada ujian Bahasa Inggeris, (simple English je) dan presentation untuk melihat potensi kita tetapi sesi itu hanya diadakan kepada mereka yang ditemuduga di Kuala Lumpur. Untuk sesi aku, semua tu mereka skip dan buat pada penghujung kursus.

Untuk soalan IMGLAD bagus ke tak? Mestilah aku katakan bagus sebab ini adalah program yang bermanfaat untuk para graduan yang masih belum mendapat pekerjaan dan ingin meningkatkan employablitity skills mereka.

Banyak aktiviti yang kami jalankan sepanjang program ini. Aku malas nak ceritakan semua sebab kalau aku buat jugak mau melecet tangan nak menaip. 3 bulan punya aktiviti tu! Tapi aku nak bagi link yang boleh anda baca dan selongkar cukup-cukup. Beliau ini adalah team-mate aku semasa di IMGLAD. Jadi, apa yang dia buat, aku pun buat sama. Moh klik sini dan sini.

Siapa yang berjaya menyertai program ini, anda akan makan tanggung berak cangkung ditanggung sepenuhnya oleh IRDA & Kerajaan Negeri Johor. Makan, hostel, pengangkutan semua adalah free of charge. Selain itu anda juga akan dapat elaun RM500 sebulan.

Nasihat aku kepada sesiapa yang sertai program dengan tujuan nak dapat RM500 senang-senang hati, baik betulkan niat tu balik kerana mental anda akan sangat terdera dengan penantian kemasukan elaun ke bank masing-masing. Ops! off-record okeh. Hee~

Sijil IMGLAD Sesi Jan-Mac 2010

Sebelum mendaftar aku dah buat survey di Facebook, blog dan laman web rasmi IMGLAD. Jadi aku dah siapkan fizikal & mental untuk menghadapi apa jua cabaran yang datang. Banyak woh cabaran! Lebih-lebih lagi dari segi mental. *Benda free, jangan banyak songeh boleh?*

Untuk soalan dapat ke tidak bekerja di tempat latihan praktikal tu depends kepada pendirian masing-masing. Sekiranya anda telah mendapat peluang pekerjaan dan menerima tawaran praktikal dalam masa yang sama, mereka beri anda pilihan untuk memilih salah satu. Seminggu sebelum tamat program, anda akan menghadiri bengkel untuk persiapan menghadapi temuduga latihan praktikal. Anda akan diberi beberapa tawaran praktikal yang diuruskan oleh pihak Deloitte.

Aku ada terima beberapa tawaran praktikal tetapi semuanya tidak dapat dipenuhi atas sebab-sebab tertentu. Akhirnya, aku mendapat tawaran pekerjaan di sektor swasta dan terselamat dari latihan praktikal 6 bulan dengan elaun RM500/bulan (depends on company).

Sudah. Sudah. Cerita banyak-banyak nanti kena saman pulak. Hee. Gurau je. Aku harap entri ini telah pun menjawab pertanyaan cik akak / cik abang misteri di Kotak Soal Jawab aku tu. Cukup panjang-lebar tak penerangan aku?

Ada soalan lain? R4T sedia membantu.


11 comments:

ardinihumaira said...

whoaaa... bagus ni.. nanti pas grad dni nak cuba ;)

adie said...

tu dia panjang lebar jawapan utk soalan yg pendek. hebat n nice sharing tuk mereka yg sedang mencari.

Nadiene said...

macam bagus, nak cari lagi info nye lah..

Shuk said...

saya mesti pilih..huhu. bgus program nih. sesuai sgt..kalau terpilih, untungnyer :)

MISH LOLIPOP said...

thanks kieyu..yg adiah tue dh dpt..bsar yer beg tue..igt kcik jer..mula2 bukak igt dpt biskut munchy tgk2 dlm kotak beg tue..comel la i like tp xsmpat nak snap nk ltak dlm entry..sdih sgt..hoho

Unknown said...

bagus untuk graduan yang masih tak dapat kerja lagi..

iemaZAIMAH said...

wah!great info..boleh passing2 dkt org yg memerlukan ni..huhu

FndRocka said...

penerangan yang terang!

Latest Entri : Kisah Kapal Mavi Marmara

Mrs. Q! said...

to all:
tenx yek!
ajakla adek2, jiran2 join program ni
hee~

Dunia Mommy Comel said...

comel datang singgah sambil selongkar blog entry u..

Mrs. Q! said...

**Bila Comel Jadi Comot**
selamat selongkar. hee ;)