Pengalaman Ngeri Menonton LBS | Belog Ohsem

Jom selongkar

Thursday, June 24, 2010

Pengalaman Ngeri Menonton LBS


Setiap pagi aku dengar Era.fm. Itulah sebabnya aku boleh tahu tentang lagu restoran fast-food nasi ayam. Ekceli macam-macam lagu iklan sudah melekat di kepala hotak ini. Lagu renyuk-goncang-kunyah, lagu sungguh enak dimakan begitu sahaja, lagu sabun buah hati dan lain-lainnya.

Satu pagi yang indah, aku tergerak untuk mencuba nasib dalam merebut barang free di stesen radio no 1 itu. Sebelum ini aku dengar sahaja dan tak pernah kisah tentang contest atau apa-apa freebies yang mereka nak bagi kepada pendengar. Macam nuffnang (NN) juga, sudah setahun aku blogging baru beberapa bulan ni aku rajin join contest sana-sini. Kalau tak aku login NN hanya untuk melawat statistik dan earnings semata-mata. Alhamdulilah setiap kali aku sertai ada yang mendatangkan hasil.

Disebabkan mesej 50sen yang dihantar ke 32555, aku mendapat panggilan dari Kuala Lumpur yang mengatakan aku menang sesuatu. Mula-mula ingatkan nak kena Can I help You ke apa, rupanya memang betul-betul bukan cobaan.

Parcel yang aku terima dari pakcik GDex.

Ting tong! Keesokan harinya pak cik courier datang membawa perkhabaran gumbira. Siap ada hadiah tambahan lagi u ols. Tak sangka betul. Jakun pun ada sebab tak pernah dapat. Apa ada kat dalam? Jom kepoci.

Dari Era.fm. Wee!

Dalam parcel itu ada 4 pas bermusim untuk cerita Lagenda Budak Setan (LBS) dan 1 t-shirt LBS. Tengok t-shirt aku terus aim nak bagi kekanda sebab dia suka simpan benda-benda macam ni. Buka pula plastik nampak saiz M dan saiz tu memang untuk dia. Pas bermusim yang aku dapat sah digunakan selepas 14 Jun (masa aku terima tu 9 Jun 2010) dan boleh digunakan selagi filem itu ditayangkan. Pas bermusim tersebut hanya sah di TGV dan GSC cinema sahaja. Terima kasih D'almashor sebab layan panggilan aku ke konti Era.fm untuk bertanya itu dan ini. She is a nice person. Suara sejibik macam kat radio.


Pinjam dari album gambar google.

Okeh, cukup dengan cerita dari aku yang jakun. Sekarang aku nak jelaskan apa pengalaman ngeri yang aku pernah mention pada entri semalam. Tetapi sebelum itu aku nak tanya: anda pernah baca novel LBS kan? Dan semua orang tahu novel itu adalah karya terlaris dari penulis terkenal Ahadiat Akashah.

Aku khatam novel ini masa Tingkatan 4 (2004). Masa tu pula hormon remaja baru nak membiak jadi macam-macam yang aku imagine bila baca kisah percintaan Ayu dan Kashah ni. Sikit lagi nak angau disebabkan novel tersebut padahal bukan ada yang nak dengan aku pun. Kalau tanya semua orang yang pernah membaca, mesti mereka pun alami perkara yang sama. Agaknya lah!

Kembali ke cerita di panggung wayang. Fakta yang aku dengar di Era.fm pagi semalam: 'Pungutan untuk filem LBS dalam tempoh 2 minggu menjangkau ke RM4 juta'. Tu dia penangan novel terlaris. Tahniah Ahadiat Akashah, aura anda memang meletop!

Tetapi, di sini aku nak kongsikan 4 pengalaman ngeri semasa menonton cerita ini dari mata rabun dan akal serabut aku.

1. Poster filem LBS ada sesuatu.
Nampak tak macam mana Farid Kamil gayakan rambut dan penampilan dia. Aku kurang berkenan la gaya rambut tu. Macam tak sesuai dengan Farid. Nak lagi mengecewakan dia ada pakai earrings untuk menunjukkan betapa 'setan'nya watak yang dibawakan. Persoalan aku; perlu ke buat macam tu? Mereka tak terfikir ke akan menjadi ikutan budak-budak muda? Macam manalah boleh lepas ek.

2. Mood yang terkejut.
Kalau baca novel aku punya feeing fuh! macam real. Tapi dalam filem ni belum sempat nak feeling eh! sudah tukar mood lain tiba-tiba. Contoh: Aku tak rasa lagi ke'setan'an Kashah tapi tak sampai 5 minit dia dah jatuh cinta dengan Ayu. Baru tunjukkan 2,3 bukti perbuatan nakal Kashah, dah jatuh cinta? Kata anti-perempuan takkan sekejap je hati boleh tergolek. Betul tak?

3. Dialog yang ngeri.
Anda rasa ngeri tak bila dialog jiwang aku boleh gelak macam tengok cerita Ogy & the Cockroaches? Kekanda pun join sekali. Adeh, aku tak boleh nak recap pula dialog yang buat aku pecah perut dalam panggung. Kalau anda rasa nak gelak pergilah tambah pungutan jualan filem ini. Tak silap aku sampai hujung bulan ni pun masih boleh tengok. Kalau tak gelak jangan salahkan aku ye, rambut sama hitam hati lain-lain. Kesimpulannya habis cerita aku bisik di telinga kekanda: tengok Adamaya kat TV lagi best!

4. Jalan cerita yang lemah
Ewah, macam expert je bunyi. Hee. Aku frust gila dengan cara penyampaian cerita. Ekceli aku tak berapa ingat jalan cerita novel sebenar tapi apa yang aku nampak filem ini macam melepaskan batuk di tangga je. Peminat novel Ahadiat Akashah mesti frust gila macam aku juga. Aku ada dapatkan review dari blog lain yang turut sama menyatakan kekecewaan mereka. Meh cekidout kekecewaan penonton dari blog ini dan ini juga ini.

Mintak maaf kepada sesiapa yang terasa hati. Ini hanya pandangan peribadi aku. Kalau ada yang tak setuju terpulang. To Mr. Sharad Sharan, cuba lagi!


12 comments:

MR. SYAH said...

aku xpernah baca novel dia.. tp aku rasa citer best gaklah cuma tp xleh nak feeling lebih2 sbb cepat jer..

iemaZAIMAH said...

tak pernah bace!so sad..teringin nak tgk!tp..dh nk msuk blaja..aalahai..tgk salt je lah..ngee~

aya said...

wah3. tahniah. tp i xsuke cite nieh. hehe

illafira said...

betul pe yg awk ckp tue.. sbb novel lagi best dr filem..

tapi kalo org tak pnh baca novel tu, confirm akan kata filem tu best...

Mrs. Q! said...

@mR.sYaH
yup. citer mcm tak abes kan setiap scene tu

@iemaZAIMAH
tak yah tgk la dik. mcm tak worth it la~

adie said...

tak pernah baca novel LBS dan tak tengok lagi filem LBS so taktau nak komen ape.hee

Sheherazade said...

dpt pass percuma ye,tahniah

ni versi saya :)

http://pia-pinkylita.blogspot.com/2010/06/lagenda-budak-setan.html

ardinihumaira said...

dni lom pernah tengok lagi... sape nak belanja dni tengok LBS angkat rambut cepat! hehehe

yaTy ♥ said...

hye..
setuju bangatttt..
frust gile g tengok cite nie..
coz dlu penah baca novel LBS..
so sume moment2 dlm novel tue still ingt lagik.. wpun da bertaun baca novel tue..
eh, nie movie pertama yg yaty kuar awal dari panggung..
sbb tak tahan tengok kasyah overdose sgt jiwangnye!!!

zikeryhassan said...

wlpn tak pernah baca novelnye, tp mmg cite kurang something.

Anonymous said...

aku pun ada review pasal filem ni..memang lemah dari kepelbagaian sudut.boleh jadi trauma tgk filem melayu

nadnye said...

tak pernah lagi baca novel nie..