Mak, kenapa dia gemuk? | Belog Ohsem

Jom selongkar

Thursday, May 20, 2010

Mak, kenapa dia gemuk?


Dah lama tak buat segmen senyum kambing kan? Jom layan comic strip yang agak makan dalam ini:

Klik kasi gedabak untuk belek -
[http://groups.yahoo.com/group/fomat_perak]

Nak salahkan budak kecik itu tak boleh juga, dia baru nak kenal dunia. Nak marahkan mak budak itu pun tak boleh, sebab dia bagitau benda yang betul. Anak dia yang terlebih kreatif agaknya. Tiada siapa yang patut dipersalahkan dalam hal ini sebenarnya. Jadi, kalau tak nak terkena macam mak cik malang tersebut mari sama-sama amalkan tips yang aku nak bagi ini. Baik punyaaa!!

Tips kesihatan hari ini : 5 Langkah Mudah untuk Kikis Lemak
(credit to: Remaja Online)

1. Squash

Sukan terbaik untuk membakar lemak-lemak tepu yang ada. Hanya luangkan masa selama 15 - 20 minit, anda boleh membakar 300 kalori lemak. Masa ini lah anda akan berlari kesana-kemari untuk mengejar bola dan tanpa disedari sudah banyak kalori yang hilang dari tubuh anda. Nak lagi efektif, ajak rakan anda yang arif tentang sukan ini. Bila yang hebat bertemu kurang hebat pastilah anda menjadi mangsa kutip bola. Eh, jangan merungut. Nak kurus ke tak?

2. Lari di tempat yang tidak rata

Carilah kawasan yang berbatu dan berumput untuk menjadi trek larian anda. Ini kerana, anda akan menggunakan stamina yang banyak untuk meredah halangan-halangan tersebut. Kesukaran ini akan membantu anda membakar lemak dengan lebih cepat. Lakukan selama 30 minit dan anda akan hilang 300 kalori lemak dengan sekelip mata. Ting!


Gambar ihsan dari [images.google.com]

3. Stepper

Bagi anda yang ada alatan ini sudah pasti boleh menggunakannya namun ia agak lambat sedikit untuk menurunkan kalori. Seperti naik tangga, tangan kurang bergerak kecualilah anda melepaskan tangan. Itu akan menambahkan sedikit kesukaran ketika menggunakan alat ini. Untuk mencapai 300 kalori dalam 30 minit, anda harus mengatur alat pada tahap kelajuan 5. Pertahankan tahap kelajuan tersebut hingga selesai. Sekiranya terasa penat perlahankan langkah anda.

4. Berenang

Jika anda berenang, ini bermakna seluruh otot tubuh telah bersenam secara automatiknya. Dari hujung rambut hingga hujung kaki, complete! Luangkan masa 20 minit non-stop dengan gaya renang yang berbeza untuk membakar 300 kalori lemak. Seronok pun seronok.

Gambar ihsan dari [images.google.com]

5. Lompat tali

Aktiviti paling mudah, tanpa kos yang tinggi, boleh dilakukan bila-bila masa di mana sahaja. Hanya 15 minit diperlukan untuk membakar 300 kalori dengan syarat kelajuan lompatan adalah sama. Jangan main tipu ya.

Okeh, cuba amalkan yang lima ini. Jika dilakukan selalu dan bersungguh-sungguh, anda tidak perlu membeli produk pelansingan badan. Simpan je duit untuk apa-apa yang patut di masa depan. (eh, macam bunyi pantun la pulak)


Mari bersenam ramai-ramai. Badan sihat, minda cergas. - Pesanan Kerajaan Malaysia


5 comments:

AISHA SAAD said...

erkkk??
hahahaha.
tapi remaja skg malas work out!
contohnyaa aku..
adehhh.

Muhammad Safie said...

samear cam aku..malas gak..

~ Ann ~ said...

slalu nak wat tp xjadik jadik.. sebab asyik duk depan pc jer. alahaiiiii..........

shafiq said...

saya tak reti berenang..huhu..



My latest entry : 10 Perkara Anda Perlu Tahu Tentang Chelsea Musim 09/10 Ini

Kie-yu said...

to all :
hehe~ jum ramai2 bersenam. barula cun/hensem!