Nuffnang: 10 Soalan Popular (FAQ) | Belog Ohsem

Jom selongkar

Saturday, May 15, 2010

Nuffnang: 10 Soalan Popular (FAQ)


Hari ini datang mood bersiar-siar di blog Nuffnang. Aku sengaja ke sana untuk mencari maklumat mengenai buffered earning. Lately banyak blogger yang bercerita mengenainya dan ada yang bersedih hati sebab iklan nuffnang tidak juga muncul-muncul di blog mereka.

Jadi, aku nak kongsikan penemuan ini bersama nuffnangersbloggers sekalian. Sebenarnya entri ini dalam Bahasa Inggeris, jadi aku translate ke Bahasa Melayu. Tapi tak semualah, hanya part yang mana aku faham dan aku rasa sangat sesuai untuk dikongsikan bersama anda. Kalau nak tengok entri original atau nak tanya soalan lain berkaitan nuffnang sila klik tajuk entri ini diatas sinun ye~

nuffnang logo Pictures, Images and Photos

Mari teruskan dengan top 10 soalan-selalu-ditanya a.k.a FAQ di Nuffang.com.my:

1. Bagaimana saya boleh mendapat manfaat dari segi kewangan melalui Nuffnang?
Anda akan mendapat bayaran melalui ruang iklan yang terdapat di blog masing-masing dan disewa oleh pengiklan (advertiser) di bawah kempen yang ditawarkan oleh Nuffnang. Secara umumnya ada 2 jenis kempen iklan iaitu:

a) Kempen mCPM - Blogger dibayar berdasarkan jumlah tayangan unik iklan yang disewakan di blog anda. Semua blog yang berdaftar telah memenuhi syarat untuk kempen mCPM secara automatik. Pengiklan akan memilih blog yang mereka ingin beriklan berdasarkan kepada beberapa faktor seperti demografi pembaca dari blog, bilangan unit iklan, keahlian eksklusif dan gaya penulisan blogger. Kebiasaanya, blog baru adalah susah untuk mendapat kempen ini kerana pengiklan masih belum yakin dengan mereka.

b) Kempen CPC - Blogger dibayar berdasarkan jumlah klik unik yang berdaftar di dalam unit iklan yang memaparkan iklan. Blogger boleh memilih untuk memaparkan kempen CPC dengan memilih 'Papar Iklan Global CPC' sebagai iklan pilihan mereka menerusi 'Blog Manager' di akaun nuffnang.

2. Adakah blogger dibayar berdasarkan bilangan klik daripada pengunjung semata-mata?
Tidak. Kempen CPC adalah salah satu dari 2 kempen iklan yang ditawarkan. Semua blog yang berdaftar telah memenuhi syarat untuk menerima kempen mCPM tetapi mereka harus menepati syarat yang telah ditetapkan.

3. Bagaimanakan Nuffnang mendefinisikan penempatan iklan yang baik dan sebaliknya?
Unit iklan 'Skyscraper' mestilah menjadi elemen utama dari sidebar anda atau sekurang-kurangnya kelihatan ketika blog anda dipaparkan tanpa perlu 'scroll down'. Manakala, unit iklan 'Leaderboard' sebaik-baiknya diletakkan di bawah header blog. Jika tidak kelihatan, tapak iklan akan dianggap sebagai penempatan iklan yang kurang strategik. Akhir sekali, unit iklan 'Large Rectangle' harus ditempatkan tepat selepas posting terakhir di blog anda, atau mana sahaja yang lebih tinggi untuk memenuhi kelayakan sebagai penempatan iklan yang baik.

4. Mengapa iklan saya hanya kelihatan (wake-up) pada lewat malam dan hilang (sleeping) pada siang hari?
Hakikatnya, iklan Nuffnang tidak 'tidur' dan 'bangun' tapi hanya dilakukan mengikut peruntukan daripada kempen dan perilaku pengunjung ke blog. Sebagai contoh, pengiklan menyewa tapak di blog anda dengan sasaran 700 tayangan unik (unique visitor) dalam masa 7 hari. Ini bermakna, 100 tayangan unik untuk sehari. Bermula dari jam 12 tengah malam, tayangan unik akan bermula kiraannya sehinggalah kuota untuk hari tersebut tamat dan selepas itu, iklan tidak lagi kelihatan di blog tersebut.

5. Bolehkah saya klik untuk iklan yang muncul di blog saya sendiri?
Pengiklan membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk memasarkan produk/servis mereka. Oleh sebab itu, pastikan anda betul-betul berminat dengan produk/servis sebelum klik untuk iklan tersebut. Jika terdapat aktiviti klik berulang kali dan meragukan, blogger akan diberi amaran dan sekiranya masih berulang, akaun blogger tersebut mungkin akan diban atau disita serta merta. Sesiapa yang tertangkap dengan aktiviti salah laku klik iklan atau dikenali sebagai 'fraud click', meraka mungkin dikenakan tindakan yang sewajarnya.


Bersambung...[Episod 2]


16 comments:

Faiz said...

good info..neway thanks for mark..hehe

ZIELA said...

thumbs up. thx for this info ;)

Mrs. Q! said...

faiz, alieeehhhhhh :
sharing is caring~ thanks sudi baca & komen ;)

Botak said...

hrmmm...
info yg cambest...
bagus2...

anisizatyA.J said...

interesting info!

FCUTEAM said...

sampai skrg aiz masih pening2 lalat ngan nuff ni... *__*

LovelyMe said...

bagus...tenkiu sebab share..

:)

Unknown said...

wah rajin dan gigih kamu bercerita tentang hal nuffnang ek..

Mrs. Q! said...

Azizul Luqman, anisizatyA.J, AiZ, irahehe, kak ina kl :
most welcome~ tenx sbb sudi baca entri & komen. saje nk kongsi sama2 ilmu yg tak seberapa..

SHaRKFiQ SSM said...

tp still dok faham psal en.nuff nih..
kalo click je ke br leh dpt earning??
kalo xclick xdpt ke??

Mrs. Q! said...

HiGHNeSS FiQ :
ouh. apa yg sy fhm kita still dpt earning sbb iklan dah pun ada di blog. cuma xbnyk la byrnnya berbanding iklan yg di klik~

Bro Framestone said...

Menarik gitew...

brop take note pasl nie ek.. patut la xde buffy kat blog bro... ade certain cateria bro xpenuhi

BroFramestone Blog

Mrs. Q! said...

Bro Framestone :
ouh. saye pun bkn tau sgt psl nuffy ni bro.
just share info yg terjumpa je~

fikah © said...

info NN yang menarik!!
buffered dah tinggal 1 je.
trafik mungkin??

Mrs. Q! said...

fikah © :
tenx fikah~
yeah. jum sama2 kejar trafik..

nenek kebayan :) said...

info yang bagus utk new blogger mcm saya.
TQ