Buat baik berpada-pada di Midvalley Megamall | Belog Ohsem

Jom selongkar

Sunday, April 18, 2010

Buat baik berpada-pada di Midvalley Megamall


Baiklah murid-murid, peribahasa pilihan untuk hari ini:
'Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali'.

Setiap kali otak ligat nak cari idea untuk entri baru, mesti peribahasa yang keluar mencurah-curah ke ladang gandum. Nak kata baca buku contoh soalan SPM malam tadi, tak jugak. Takkan tersampuk pulak kn. Ouh! Nehi. Nehi.

Dah tu anggap je lah blog aku ni menyokong kempen Budi Bahasa Budaya Kita. Ada kena mengena ke tak tolak tepi dulu.

Ish3. Sudah. Sudah. Mari pulang ke pangkal jalan.

Semasa menjalankan misi menyelongkar peti surat Yahoo! tadi, aku terjumpa satu e-mail yang macam best untuk dikongsi bersama. Sila baca, fahami, renung-renungkan dan selamat beramal. Eh, jangan lupa sebar-sebarkan sekali ye.

***************

Al-kisah (toiyiibbbbbb) ada seorang wanita cun melecun sibuk mengedarkan risalah di luar Midvalley Megamall dengan bersungguh-sungguh tanpa mengenal erti penat lelah. Biarlah aku namakan beliau sebagai Halimah Jongang. Halimah bukan mengedar risalah Avon tetapi risalah mengenai amaran berjaga-jaga kepada semua pengunjung MM. Apa yang terkandung adalah pengalaman hitam legam Halimah yang membuatkan timbulnya kesedaran untuk menyelamatkan wanita-wanita lain. Baguskan beliau ni. *tepuk tangan kuat-kuat*

Midvalley Megamall - [http://images.google.com]

Sehari sebelum itu, Halimah yang baru sahaja selesai berbelanja terkejut beruk apabila melihat tayar keretanya bocor di tempat letak kereta. Beliau mengambil keputusan untuk menggantikan tayar dan mula mengeluarkan alatan dari bonet kereta. Tiba-tiba, (jeng..jeng..jeng) ada seorang lelaki berpakaian kemas yang lagaknya seperti ahli perniagaan kaya raya membawa sebuah beg bimbit telah menyapa Halimah dengan menawarkan bantuan kepadanya. Halimah menerima pelawaan itu dan berasa lega kerana ada yang sudi menolong. Mereka berbual-bual sambil lelaki itu menukar tayar keretanya.

Dipendekkan cerita, setelah mengucapkan terima kasih Halimah masuk ke dalam kereta untuk pulang ke rumah. Lelaki itu meminta bantuan Halimah untuk menghantarnya ke kereta yang diletakkan di kawasan berhampiran. Alasannya kerana beliau sudah terlambat untuk menghadiri mesyuarat penting di pejabat. Halimah rasa kurang selesa dengan permintaan itu tetapi tidak sampai hati untuk menolaknya. Yelah, orang dah tolong takkan nak buat dek pula kan? Mungkin ini yang difikirkan Halimah.

Beliau mendapat akal lalu menyuruh lelaki itu tunggu di dalam kereta dengan alasan terlupa untuk membeli sesuatu. Dia berjanji tidak akan mengambil masa yang lama. Halimah berjalan lintang pukang pergi mencari pegawai keselamatan dan melaporkan kejadian itu. Apabila Halimah dan pegawai itu sampai di keretanya, lelaki itu telah tiada dan tertinggal beg bimbitnya di dalam kereta.

Halimah segera menuju ke balai polis untuk memulangkan beg bimbit milik lelaki tersebut. Semasa polis membuka beg untuk mencari pengenalan diri lelaki itu, mereka menjumpai tali, tape dan pisau di dalamnya yang disyaki digunakan untuk kegiatan jenayah. Terkejut beruk Halimah sekali lagi apabila polis memberitahu yang tayar keretanya sengaja dipancitkan. Walaupun terkejut beruk beberapa kali beliau rasa sangat bersyukur kerana terselamat dari kejadian yang tak diingini. Tammat~

Diadaptasi & diubahsuai dari e-mail Yahoo!


***************

Aku rasa korang pun boleh fikir kesimpulannya. Zaman sekarang sangat bahaya kalau berbuat baik dengan orang yang tak tentu pasal. Tak semestinya kat Midvalley Megamall, kat mana-mana pun sama. Buktinya dalam bas pun dah pasang CCTV. Bukan nak kata semua rakyat Malaysia jahat, cuma segelintir sahaja. Sama-samalah kita menjaga keselamatan diri masing-masing terutamanya kaum hawa.


Tak tolong rasa kesian, dah tolong kesian diri sendiri pula kena tipu. Hadui. dui. dui.



8 comments:

~ Ann ~ said...

aiyayyy.. bahaya!

Kie-yu said...

~ Ann ~ :
SANGAT bahaya. dun trust people easily. jge2 cik salmah ^__^

mIsH IeRA cIK irAh said...

ish.len kali aku nak g mid jalan kaki ah

Kie-yu said...

mIsH IeRA cIK irAh:
jalan kaki pun bahaya gak tau. yg penting jge diri ^__^

aRoL said...

bahaya tuh, nasib baik sempat fikirkan..isk3 gitu pun ada...

Kie-yu said...

aRoL:
tu la pasal. mcm2 hal skrg ni kan.

aisyah ^^ said...

takotnyee...nasib baik pempuan tu pandaiii....>.<
kna lebih bhati2 pasni

Kie-yu said...

aisyah ^^ :
yes. suda semestinya!