Ohsem Info! - Salam Maal Hijrah. Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun. | Belog Ohsem

Jom selongkar

Monday, November 4, 2013

Ohsem Info! - Salam Maal Hijrah. Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun.


PENGERTIAN AWAL MUHARRAM 
MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah) Sebelum rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri Pada asasnya, Muharam membawa maksud ‘diharamkan’ atau ‘dipantang’, iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91) Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.
AMALAN-AMALAN SUNAT 
Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam Berpuasa Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun. 
Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya. Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3 kali Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3 kali 

Sumber: mysmber.com





Tarikh-tarikh penting dalam Islam (Klik link untuk download pdf)


No comments: